ontgroening - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van marshaliekebart - WaarBenJij.nu ontgroening - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van marshaliekebart - WaarBenJij.nu

ontgroening

Door: Marsha, Lieke en Bart

12 Juli 2007 | Sri Lanka, Hikkaduwa

Hee allemaal!

Super bedankt voor alle leuke berichtjes! echt te gek dat jullie zo met ons meeleven!

De afgelopen dagen hebben we weer veel meegemaakt! We zullen beginnen met zaterdagavond, toen hebben we de verjaardag van Felix gevierd op het strand. Er waren vier Sri Lankaanse vrienden gekomen en samen hebben we gedronken, gegeten, gelachen en muziek gemaakt. De hele Omb-top 100 is gepasseerd (vooral obladi oblada en the rivers of babylon waren een succes bij de plaatselijke bevolking).
Zondag hebben we een dagje geluierd (lees: gegeten, gedronken, in de zon gelegen, gekaart en een filmpje gekeken).

Maandagochtend hebben we een bezoek gebracht aan een instelling voor gehandicapten, vlakbij Galle. We hebben hier een rondleiding gekregen en kennisgemaakt met de mensen en de school. De eerste bewoner die we tegenkwamen heeft ons ongeveer 35 keer een hand gegeven en liep ons overal achterna.
De directeur van de school is zelf ook gehandicapt…Felix vertelde ons dat de school enorm verbeterd was… voor ons was dit al best primitief. De school bestond eigenlijk maar uit één ruimte en de verschillende klaslokalen werden van elkaar gescheiden met schotten. Erg rommelig en kriskras door elkaar.
Na het bezoek aan de school zijn we even door Galle gelopen. Omdat we nog boxen voor de laptop nodig hadden, kwamen we terecht in een klein electronica-zaakje (afmetingen 2 bij 2). Acuut werden daar de boxen van de bedrijfscomputer losgekoppeld, in zakjes gestopt en aan ons verkocht. Afdingen ho maar, want ze waren toch echt wel heel erg nieuw en nooit gebruikt… Yeah right!
Het verkeer lijkt een grote chaos, iedere minuut krijgen we wel een hartverzakking. Blijkbaar werkt het wel voor de Sri Lankanen, want ongelukken hebben we nog niet gezien. Op de terugweg in de bus raakten wij verzeild in een heuse formule 1 rally. In Sri Lanka gaat het er om dat je zo snel mogelijk en voor de andere bus bij het volgende busstation bent. Het salaris hangt af van het aantal mensen in jouw bus. Op het moment dat we in de bus zaten, ging het er erg heftig aan toe. Inhalen in bochten, sjeeezen op landweggetjes, bij bushaltes amper stilstaan en dat soort taferelen. De zoveelste keer zaten we weer in angst toen we midden in een inhaalactie recht op een vrachtwagen afstormden…. Nog nooit zagen we de voorkant van een vrachtwagen zo dichtbij vanuit een bus.

Dinsdagochtend onze eerste echte les. Om kwart voor 9 moesten we bij Tony zijn. Onderweg was het reuze gezellig in de tuk-tuk van Lieke en Bart; de tuk-tuk chauffeur kende Maartje en Tine nog en vertelde dat zij ooit in de tuk-tuk gitaar hadden gespeeld. Lieke en Bart konden natuurlijk niet achterblijven en hebben tot groot vermaak van die meneer een typisch Sri Lankaans liedje ingezet. (zie foto’s)
Het schooltje waar we les gingen geven, bestond uit slechts een lokaal en de kinderen zaten al netjes in een kring op ons te wachten. Wij hebben ons voorgesteld in het Singalees (jaja) en hebben ze daarna het hello-lied geleerd en met ze gedanst! Imitatie werkte erg goed bij de kinderen, ze deden meteen enthousiast mee!
Daarna hebben we ook eindelijk ons huisje bekeken. Eigenlijk zouden we er dinsdag intrekken, maar in verband met werkzaamheden die nog verricht moesten worden (lees: het water moest nog aangesloten worden en de douchekop moest nog buiten worden opgehangen) is dit iets vertraagd.

Gisteren zijn we teruggegaan naar Sambodhi (de school voor kinderen met een beperking) We hebben de muzieklerares ontmoet en 2 van haar lessen gezien. Lieke en Marsha hebben afgesproken om daar 2 keer per week les te gaan geven. Later die dag hebben we lesgegeven op Westward, een school in Sandarawalla (ligt 3 huizen van ons huisje af). Ook hier gaan we 2 keer per week lesgeven. Het valt ons op dat de kinderen hier veel meer discipline hebben, ze luisteren goed en doen met alles enthousiast mee. Vooral het standbeeldenspel is een hit! :)

’s Avonds barstte het feest los! Eerst kregen we een heerlijke Sri Lankaanse maaltijd voorgeschoteld en zelfs Bart vond het lekker (ook al zat er veel vis bij). Daarna hebben we de hele avond muziek gemaakt en liedjes gezongen met de familie van Rukman (nee Sander, je spreekt het uit als: Roekman :P). Ook de Nederlandse monnik liet zijn ware aard zien: hij is helemaal weg van Tina Turn on.

Dit was het weer voorlopig, we gaan nu snel onze spullen pakken, zo meteen gaan we namelijk eindelijk naar ons huisje in Sandarawalla verhuizen!

Groetjes, Marsha, Lieke en Bart
(oja, en Felix)

Wist u dat:

- Bart’s naam door de bevolking hier wordt uitgesproken als ‘baard’? :D
- De bevolking zelfs opmerkt dat Bart helemaal geen baard heeft?
- Ze hier suiker met wat thee drinken in plaats van thee met wat suiker?
- We geen kakkerlakken meer zijn tegengekomen?
- We wel een varaan hebben gezien? (zie foto’s)
- Marsha en Bart het leuk vinden om Nederlandse sukkels na te doen?
- Er héél veel zwerfhonden rondlopen en dat Bart hier toch wel een beetje bang voor is?
- Je ook met z’n vieren + gitaar in een tuk-tuk past?
- Het kampioenschap ‘toepen’ is losgebarsten?
- Lieke momenteel aan kop staat?
- Oja Felix in Sri Lanka Gij Felix betekent?
- De Nederlandse monnik het Limburgs volkslied beter kent dan Lieke? (zij haakt na 3 regeltjes af)
- Lieke hier wordt uitgesproken als Likeur?
- Bart iedere ochtend als laatste aan de ontbijttafel zit? (ijdeltuit!)
- We allemaal een lang en gelukkig leven voorspeld hebben gekregen door de broer van Rukman?
- we na drie pogingen eindelijk een Sri Lankaanse SIM-kaart hebben die het niet doet?
- Lieke’s labello-verslaving vervangen is door Ice-power-verslaving? (helpt tegen de jeuk bij muggenbeten)
- Bart de zee niet in gaat zonder pet en zonnebril? (die hij vervolgens verliest door de golven)
- ‘Baywatch’ Marsha de pet vervolgens moet opduiken?
- De disney dvd’s goed van pas komen?

• 12 Juli 2007 - 10:27

Leon:

Hallo Likeur, Baard, Marsha en Gij Felix,

Wat leuk om weer te lezen hoe het met jullie gaat en wat jullie allemaal beleven! Ik blijf jullie volgen!

grtz.
    Leon

• 12 Juli 2007 - 10:45

Eline:

Hoi!

Echt geweldig die verhalen van jullie en ook ik heb dubbel gelegen de halve tijd dat ik het las. Zo te horen hebben jullie daar veel plezier. Laten we hopen dat dat zo blijft ;) Veel plezier nog verder ook met het lesgeven, want het klinkt alsof dat ook niet echt heel veel problemen gaat geven, dus geniet ervan.

x Eline

• 12 Juli 2007 - 10:57

Dana:

Hallo allemaal,

echt super leuk om dit allemaal te lezen, ik wil meer wist u dat-jes!! ;)

Heel veel succes verder, maar ik ga er van uit dat ales prima verloopt! :D

Groetjes Dana

• 12 Juli 2007 - 11:19

Suzan:

Heee iedereen!! Ik denk dat ik maar stop met lezen,word steeds jaloerser;)..
    De foto's helpen ook niet echt:p.
    Ziet er echt super uit!

Klinkt heel erg leuk allemaal!
    Echt super dat jullie zo veel kunnen doen daar en dat iedereen zo met jullie begaan is:)..

Ben benieuwd naar de ontwikkelingen..

kus!
    suzan

• 12 Juli 2007 - 11:22

Yvonne:

Hey allemaal!!

zozo dat zijn weer een aantal leuke dingen die jullie hebben meegemaakt. Hoezo stage? Feesten!! haha En zelfs eindelijk een eigen huisje. Ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet :) Geniet van het lesgeven, want zo te lezen werken die kids echt lekker mee ;)

Groetjes Yvonne

oh ja Marsha je hebt nog niet vertelt hoe ze jou naam uitspreken.. of is dat niet anders dan normaal? ;)

• 12 Juli 2007 - 12:12

Anika:

Wat een heerlijk vermakelijke stukjes, Tina Turn on :) Ben vooral dol op de wist u datjes. Doet me aan de kampkrant van de St. Michiel denken! Marsemijn, het ziet echt heel mooi uit, natuur, tempels en hele leuke lieve mensen volgens mij!!! Relaxed als jullie zo je eigen huisje hebben zeg!

Heel veel plezier nog!!! Kus

• 12 Juli 2007 - 12:24

Riekie:

Ha (vakantie) stagiaires en begeleider natuurlijk.
    Gaaf! Cool!Te gek! Geweldig!
    Fijn te lezen dat jullie het heel erg naar je zin hebben. Te gek al die ervaringen.
    Net als Suzan beginnen wij nu ook jaloers te worden.
    We kijken nu al uit naar het volgende bericht.
    Lieke:mogen we al je labello's ( die hier nog rondslingeren) nu weggooien?
    Leuk dat de lessen zo goed bevallen; geniet ervan en nog veel plezier!
    Groetjes XXX riekie-fons

• 12 Juli 2007 - 12:31

Marloes:

Hejhej!
    Echt tegek om alle verhalen te lezen!
    Heel veel plezier nog daar,
    volg alles vanuit Nederland.
    Succes!
    Marloes

• 12 Juli 2007 - 12:53

Matty Oorschot:

Fantastisch om jullie daar te volgen, maar ook de herkennig van het Sri Lankaanse leven. Zo blijft onze vakantie van 5 weken geleden daar op dat mooie eiland levendig.
    Hartelijke groet.Matty en fam.

• 12 Juli 2007 - 13:28

Joep:

"likeur", die houden we erin!

• 12 Juli 2007 - 14:24

Edith:

Heeelemaal toppie haha ik lag me echt dubbel als ik die verhalen lees. Jullie zijn er nog maar even en nu al zoveel avonturen! Ik blijf dit volgen, absoluut! Veel succes nog met jullie lessen en het gaat julle goed.
    Dikke poen!

• 12 Juli 2007 - 14:45

Gondeke:

Hallo muzikanten,

Ik kreeg van 'onze' Eefje jullie site-adres, en kan nu ook meegenieten van jullie belevenissen en verhalen. Het is echt superleuk om te lezen hoe jullie daar je stage/ werk invullen! Wat een bofkonten zijn jullie. :)
    Het lijkt me onbeschrijflijk wat jullie aan ervaringen opdoen, meer dan je hier op welke stageplek dan ooit zou kunnen ervaren, hadden wij dat ook maar gedaan vroeger, of niet Riekie? Samen muziek maken is grenzeloos, zo blijkt maar weer!

Geniet ervan, en wij genieten dan van jullie! Heel veel succes en ook heel veel plezier. O ja, nog proficiat Felix.

Tot ziens, groetjes van Gondeke, de moeder van Eefje dus.

• 12 Juli 2007 - 15:35

Wilmy:

Heerlijk om weer een stuk op de hoogte te zijn en op afstand mee te genieten. Wij kijken echt uit naar de nieuwste up-date van de site met alle belevenissen.
    Alleen dat busverhaal kun je beter voor mijn (nacht)rust achterwege laten.

XXX wilmy

• 12 Juli 2007 - 20:10

Riekie:

Ik ben het helemaal met je eens, Gondeke! Hadden wij zulke kansen ook maar gehad,die hadden we vast en zeker benut!!
    Het is natuurlijk geweldig om al die belevenissen mee te maken. En ik vind het super om ze te kunnen volgen op de site.
    Geniet evan, jongens.
    Hieul veul groeten vanoet het raegenechtige Linne.
    Riekie

• 13 Juli 2007 - 17:15

Harrieresicoenkarin:

hoi allemaal fijn dat jullie het goed gaat , zijn jullie ook al lekker bruin,
    natuurlijk kijken we weer uit naar het volgende verslag , is het al gelukt om te filmen ?

• 13 Juli 2007 - 20:54

Harrie En Tonnie:

Wij proberen jullie site ook te volgen via familie Verbeek.Wij zien dat jullie het ook goed naar jullie zin hebben met z'n allen.Wa ons wel opvalt,Bart: Daar eet je wél krab en thuis freet je um nie!Maar goed,hopelijk nog kei veel plezier en succes.Maar da moet wel lukke want als we de stranden zien: ge-wel-dig!Beetje jaloers is Tonnie wel.Wij gaan nu op vakantie en de 30e juli zijn we weer terug.Dan lezen we het andere nieuws over jullie weer!!Ongelofelijk dat we zo van jullie op de hoogte kunnen blijven.

Héél véél vakantie groetjes (al zijn jullie aan het werk),

Van de achterburen van Fam.Verbeek.
    Harrie en Tonnie Heerkens.

• 14 Juli 2007 - 13:30

Mirjam:

Wouw, een 'krab-etende-bart', die is om in te lijsten!!!

Over een paar uurtjes vertrek ik ook naar Zambia.... Voor de geinteresseerden: mirjamschepens.waarbenjij.nu!

Veel plezier en succes nog. Ik probeer jullie verhalen te blijven volgen in zambia!

xxx Mirjam

• 14 Juli 2007 - 16:30

Simone En Liesbeth:

Dag Bart,likeur en marsha! owja, en felix;)

joehoe, het is hier eindeijk ook mooi weer:p
    wat n verhaal weer zeg! leuk ook om jullie foto's te zien:)was ik er nu ook maar, dan kon ik samen met jullie disney dvd's kijken, hehe!!

bij deze dus ook de groetjes van Simone, die volgt jullie verhaaltjes ook:)

dikke kus!

• 14 Juli 2007 - 17:55

Inge:

Hey Lieke en de res,,

Eigelijk weit ig helemaol neet waat ig mot sjrieve maar g wins ug in idder
    geval heel veul plezeer nog en zo-esse zuus kiek ig tog nog waal aaf en toe op ug site!!!

xus Inge

• 14 Juli 2007 - 18:03

Anke:

Hee zussie!!

Moooi alemaal die verhalen van jullie!! Echt keileuk om te lezen!!

Het schooltje zou hier alleen met wat geluk nog net een schuurtje genoemd worden *-) Maarja als het er allemaal zo uitziet daar, is het vast mooi :P

Wat eten jullie daar eigenlijk allemaal? Rijst en vis?
    Al een beetje bruin geworden?
    Nog geen heimwee na anderhalve week?

Wel veeel foto's maken hè voor thuis! Dan kunnen we mooi een dia-avondje inlassen!!

Ik zit nu 4 dagen in Inca; mallorca. Het bevalt hier tot nu toe prima, maar dat kunj je lezen in het mailtje dat ik je gestuurd heb!

Zet em op! Leer die kids daar iets fatsoenlijks hè :P

Liefs X Anke

(owja ik heb paco en nikki de foto's laten zien en ze vonden ze ook erg mooi:)

• 14 Juli 2007 - 19:50

Opa En Oma Van Eefje:

en moeder en vader van Gondeke
    Hetlijkt wel of iedereen tegenwoordig op stage gaat ver weg! Wij zijn ook een keer in Sri Lanka geweest met een reis,en het is een geweldig land hé.
    Wij vonden de mensen daar mooi en vriendelijk.Ik weet niet of Lieke ons nog kent, we hebben je bij Eefje wel eens ontmoet en in Linne. Eefje heeft jullie site op onze p.c. gezet en we zullen het bijhouden wat jullie daar allemaal doen en "uitspoken!" Heel veel succes met de muziek,want daarvoor zijn jullie daar,begrijp ik!
    Geniet ook een beetje maar jullie zijn echte "bofkonten"om dit mee te mogen maken!
    Groetjes uit Roermond! Oma en Opa Bellemakers.

• 15 Juli 2007 - 10:05

Opa Doorn:

Hallo marsmannetjes in Sri Lanka,

Het is wel een hele happening.
    Eigenlijk heb ik maar een opmerking;
    GENIET!!!!!!!

• 16 Juli 2007 - 18:12

Charlotte:

Klinkt weer super allemaal! :D

Zo'n busreisje zou ik nog best wel eens mee willen maken trouwens! Weer eens wat anders dan saai bij Mars achterop de fiets :P

HAVE FUN!! :)