Ingeburgerd! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van marshaliekebart - WaarBenJij.nu Ingeburgerd! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van marshaliekebart - WaarBenJij.nu

Ingeburgerd!

Door: Marsha, Lieke en Bart

17 Juli 2007 | Sri Lanka, Colombo

Hallo allemaal!

Vorige week zijn we dan eindelijk in ons huisje in Sandarawalla getrokken! Bij aankomst werd er door Marsha meteen een enorme spin ontdekt..Gelukkig was Shanta er nog om dit enorme beest weg te halen, want zelfs Felix wist niet goed hoe hij dit wezen weg moest halen.
De uurtjes daarna waren erg spannend, vooral de schuur (lees: badkamer) was nogal wennen. Niet echt zoals we in Nederland gewend zijn. Ook ontdekten we dat we een hoop huisdieren hadden: spinnen, kevers, mieren, vliegen, kakkerlakken, rupsen, padden en kikkers. Alles vliegt/hupst/rent hier door het huis, maar we zijn er nu al aardig aan gewend.
Terwijl de rest op de planken lag te slapen, was Felix nog druk aan het verbouwen. Het dak boven zijn bed bleek niet waterdicht en zijn hele bed was nat. Hij besloot maar op het bankje in de kamer te gaan liggen. Geloof het of niet, maar we voelen ons nu toch wel al thuis hier.

Inmiddels zijn we ook druk bezig met lesgeven. Een van de hoogtepunten (nu al!) is de les op Sambodhi, een instelling voor kinderen met een beperking. We hebben met zestig leerlingen voor onze neus staan zingen, dansen en springen in de hitte! En enthousiast dat ze waren (en wij ook uiteraard)! Het geeft erg veel voldoening om zoveel leerlingen mee te krijgen met je activiteiten. Alle kinderen hier zijn ontzettend enthousiast, leergierig en gedisciplineerd en dit merken we in onze lessen.
Een andere onderdeel van ons stagetraject is het lesgeven aan kinderen uit arme gezinnen. Er wordt in Sri Lanka tot 12.00 lesgegeven en ’s middags volgen veel kinderen extra lessen (bijvoorbeeld Engels). Voor kinderen uit arme gezinnen is het niet altijd mogelijk om deze extra lessen te betalen en speciaal voor deze kinderen is er een project opgezet (E.U.D.) door onder andere Felix. Iedere zondag komen de kinderen vrijwillig naar school om gratis Engelse les te volgen. Een stukje van het lesprogramma wordt de komende weken door ons gevuld. Wij leren ze door middel van muziek de Engelse taal. In onze eerste les hebben we de kinderen bijvoorbeeld leren groeten en tellen.
Verder is ons programma helemaal rond nu en zijn we druk bezig. We zijn ook aan het inventariseren welke scholen het meest in aanmerking komen voor extra (muziek)materiaal etc. Binnenkort zullen we jullie informeren over onze eerste uitgaven.

Mochten jullie ons willen bereiken, dan zijn dit onze telefoonnummers:

Bart: 0094-774111345
Marsha: 0094-774111343
Lieke: 0094-774111365

Het telefoonnummer van Marsha en Lieke zal pas vanaf vrijdag werken. Tot die tijd kunnen jullie gewoon naar onze Nederlandse nummers bellen/sms’en.

Even aan alle bezorgde mensen: van de oorlog hier is niets te merken. In het oosten is de oorlog zelfs gestopt, so don’t worry (be happy)!

Groetjes,
Felix, Marsha, Lieke en Bart

p.s. Check ook de foto’s!

Wist je dat:

- we al aardig gewend zijn in ons nieuwe huis en aan al onze huisdieren?
- Felix niet in zijn eigen bed slaapt, maar dat twee kikkers zijn plaats hebben ingenomen?
- Hij nu een hele constructie maakt voordat hij gaat slapen?
- Hij dit nog wel een paar nachten volhoudt?
- Lieke en Marsha inmiddels langer dan vijf minuten op de badkamer durven te zijn (ivm spinnen, padden en ander ongedierte)?
- We ook hier kakkerlakken hebben gesignaleerd?
- Veel bezoek krijgen in ons huisje?
- Ze meestal net rond etenstijd komen, maar vervolgens niet mee willen eten?
- Lieke en Marsha een enorme klamboe hebben gekocht en hier een bunker van hebben gemaakt?
- Lieke anders helemaal lekgeprikt wordt?
- Bart als enige een fatsoenlijk bed heeft om in te slapen?
- Hij een echte matras heeft? (de rest heeft slechts een plank)
- De nudels onze neus uit komen?
- Servetten ook als wc-papier kunnen dienen? (wc-papier kennen ze hier nauwelijks)
- Zelfs een reservoir van een toilet overbodig is?
- Marsha’s wekker iedereen wekt ’s morgens?
- We de dag beginnen met een dansje? (‘begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach’)
- We woensdag naar de jungle gaan en ook watervallen zullen gaan zien?
- Bart reeds 2 punten heeft behaald met de toep-competitie?
- We toch al zeker 20 potjes hebben gespeeld?
- Lieke nog steeds bovenaan staat in de ranglijst?
- Felix vrijdag aan de frikandel-speciaal zal zitten?
- Wij dan nog steeds nudels eten?
- Onze ‘minder-warm-kast’ intussen bijna een koelkast is geworden?
- Hij af en toe zelfs vriesneigingen heeft?
- de eerste snaar van Bart’s gitaar na 3 jaar eindelijk is geknapt?
- Bart deze snaar helaas niet zelf kan vervangen?
- Met de laptop van het Conservatorium de films erg lang duren?

• 17 Juli 2007 - 10:13

Leon:

Wat leuk om jullie avonturen weer te lezen!! Zusje, ik hoop dat je genezen bent van je spinnenfobie, want na dit gelezen te hebben kom ik je never nooit meer redden als je de huisdeur sleutel op die geheime plek moet halen ;)

• 17 Juli 2007 - 10:33

Felix:

Aan alle lezers,
    wist u dat:
    -Bart de godganse dag benny neyman draait!!
    -Lieke zwaar verslaafd is aan mijn ice-power-stick (afterbite-spul)
    -Marsha heel ruig is, vooral tijdens het toepen.
    -Lieke na vrijdag weer de enige Limburger gaat zijn (ocherme)
    -Bart respectloos omspringt met gitaren
    -Ik het Bart echt GUN om de toepcompetitie te winnen
    -Marsha tot mijn groot geluk Schrumpie heeft in gezet en dat ik daar erg blij mee was.
    -Marsha Lieke en Bart het heel erg goed doen hier.
    -Ik hen toch wel ga missen (vooral het toepen)

Jongens Veel succes!!!

Oja Felix

• 17 Juli 2007 - 10:57

Ardie:

Hoi hoi,
    Ik vind het leuk om jullie verhalen te lezen en het is fijn om te horen dat het allemaal goed gaat daar. Nog veel succes en vooral plezier!
    Groetjes!!!

• 17 Juli 2007 - 11:12

Charlotte:

Super :) Het lijkt er op dat jullie 't echt geweldig hebben daar! :D Fijn!

• 17 Juli 2007 - 11:50

Liesbeth:

jeej, ik wacht alweer in spanning op jullie volgende bericht:)
    x

• 17 Juli 2007 - 11:51

Liesbeth:

uh, in spanning?? is dat wel goed nederlands:p hoor mij;)
    okay, ik wacht vol spanning!!!
    x

• 17 Juli 2007 - 16:18

Eve!:

Heey Mensen!

Pas een week daar en nu al ontzettend leuke verhalen en foto's!!! Erg leuk:)
    Heel veel succes en plezier natuurlijk met al jullie lessen... Zet 'm op!

Kus,
    Eefje!

• 17 Juli 2007 - 19:50

Ellen Suntjens:

Super wat jullie allemaal beleven! Leuk om jullie zo te volgen. Heel veel plezier nog en succes met lesgeven, met alles wat vliegt/hupst/rent en geniet! Groetjes

• 18 Juli 2007 - 07:53

Wilmy:

Heerlijk om te zien waar jullie nu wonen.
    Met mijn "huisjesverslaving"was ik er meteen helemaal weg van. A renover noemen de Fransen dat en binnenshuis:"projectje". Affijn daar komen jullie natuurlijk niet voor maar voor het muziek maken. Uit tekst en foto's is niet helemaal op te maken wie er het meest van geniet: jullie of de kinderen.

Veel plezier,
    Dikke kus, Wilmy

• 18 Juli 2007 - 12:12

Jan Gooren:

hallo wereldgasten, nazaten van Polo,

Geweldige actie, zit van alles in: delen van wat je hebt, avontuur, ervaringen, afbouwen insecten- en smetvrees, vakantie. Ik sponsor. Hoe(veel)? zoek ik nog uit.
    Groeten ook aan felix.

Blijf fit en gezond, en lief voor elkaar zijn.

Groeten Jan Gooren

• 18 Juli 2007 - 14:47

Maaike:

het ziet super uit, hele leuke foto´s
    succes met alle insecten daar...
    Liefs
    Maaike

• 18 Juli 2007 - 19:56

Amber:

haaij liefjes
    ik weet dat iedereen het zegt maar ik vind het erg leuk om een beetje te zien wat jullie daar allemaal doen. lieke en bart houden jullie het nog een beetje uit met marsha hihi en mars ik zie dat ze onze favourite wc hebben aan gelegt haha:P die goede oude tijd.
    nou nog heel erg veel plezier daar
    heel veel liefs en kusjes amber
    (leuke kleren mars heb je nieuw zeker ik leen wel wat als je terug kont hihihi(A))

• 18 Juli 2007 - 20:06

Amber:

hahahaha
    begin de dag met een danssjjeee begin de dag met een lach want een vrolijkheid in de morgen jaaa die lacht de hele dag jaa die lacht de heledag hihihih goed zo mars leer t ook aan de kinderen in sri lanka:P (misschien kunnen die het beter dan papa en oma hihi kusje)

• 19 Juli 2007 - 14:08

Sven:

Oooooh, ik ga verhuizen. Die rot pubers hier in Nederland ook :p Mooi dat ze daar zo'n discipline hebben. Goed om te lezen en te zien dat het super is daar. Eigenlijk mis ik jullie toch wel hoor :) 'Baard', ik vond je belletje echt super. Echt ongelooflijk dat je zo effe op zo'n afstand met elkaar kan spreken (wel met lichte vertraging, maar dat was lachuh). Succes verder nog en op naar jullie volgende berichtje.......

Doegie X

• 19 Juli 2007 - 16:52

Marloes:

De verhalen worden steeds leuker om te lezen (nog leuker!;))
    De 'wist je datjes' doen het helemaal!
    Heel veel plezier nog,
    De beestjes overleven jullie wel ;)
    Liefs,
    Marloes

• 20 Juli 2007 - 15:49

Riekie:

Ha, Sri-Lanka gangers,
    We zijn net terug van de Veluwe en hebben eerst jullie berichten gelezen. Super!!! Erg leuk om te lezen, dat het lesgeven prima bevalt, dat de leerlingen zo enthousiaat zijn. Wat een ervaringen!
    De foto's vind ik ook heel spannend, vooral die van de kikker keuken. (brrrr....!!)
    Lieke, keigoed van je,dat je al wat langer op de badkamer durft te vertoeven tussen jullie "huisdieren".
    Groetjes voor jullie allemaal.
    XX Riekie + Fons

• 20 Juli 2007 - 16:12

Laurine:

Heeey!
    Echt leuk om te lezen wat jullie daar allemaal doen. Al die beesten daar...poeh knap hoor! zou niks voor mij zijn! Maar misschien raak je er aan gewend.
    Heel veel plezier en succes!
    Xus Laurine