Druk druk druk - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van marshaliekebart - WaarBenJij.nu Druk druk druk - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van marshaliekebart - WaarBenJij.nu

Druk druk druk

Door: Marsha, Lieke en Bart

31 Juli 2007 | Sri Lanka, Colombo

Hallo,

We zijn al weer over de helft… time flies when you’re having fun!

De voorbereidingen voor de presentatie zijn nog steeds in volle gang.. het gaat hier allemaal op z’n Sri Lankaans. Erg langzaam, veel praten en weinig écht regelen en komt het vandaag niet, dan komt het morgen wel. Voor ons best lastig, omdat we gewend zijn alles snel en efficiënt te organiseren. Gelukkig hebben we veel aan Sarath, hij helpt om het concert goed geregeld te krijgen. Zo hebben we er een week over gedaan om uitnodigingen te maken en deze vervolgens te printen én kopiëren.
Eerst hebben wij zelf een uitnodiging gemaakt op de computer. Dit kostte ons ongeveer een uurtje. Naïef als we zijn, dachten wij: “ow, dat regelen we morgen even en dan is het klaar”. Afin, Sarath opgebeld en hij zou het vertalen…. Hier hebben wij 4 dagen op gewacht. Vervolgens moest er nog iets veranderd worden naar de Singalese gebruiken, ook goed…. Dit duurde 2 dagen. Na deze hindernissen genomen te hebben, maakten we een afspraak om zondag met de uitnodigingen naar de Copy Shop te gaan. Zij zouden dan de Singalese tekst in ons document zetten.
Die zondag zijn we om 8 uur opgestaan om dit te regelen. Na de hele ochtend in Baddegama rond te hebben gelopen, bleek dat alles dicht was vanwege vollemaansdag! Nog geen uitnodigingen dus.
Maandag was eindelijk de grote dag aangebroken dat wij de uitnodigingen toch echt in handen zouden krijgen, maar ook dit ging niet echt soepel. Wij gingen naar de Copy Shop die volgens Sarath erg professioneel was en waar het goed zou gebeuren. Maarrrr…..Het kleine stukje tekst wat vertaald moest worden, heeft zo ongeveer een uur geduurd. Gevolgd door 3 keer een testprint om te controleren. Na ieder minuscuul, klein foutje eruit te hebben gehaald hadden wij na anderhalf uur toch echt het eerste exemplaar in handen!
Nu wilden wij het ook nog graag gekopieerd hebben. Dit was geen probleem volgens hen en ze vroegen ons wanneer het klaar moest zijn. (Opnieuw) naïef als we zijn, zeiden wij: “nu”. Gevolgd door een lachsalvo door het personeel en Sarath! Dit ging hun Sri Lankaanse begrippen toch echt voorbij. We hebben daarom een afspraak gemaakt om het die middag op te halen. Gelukkig duurde het regelen van de enveloppen wat langer dus als we 10 minuten zouden wachten zou het klaar zijn! Het kan dus wel! :D

Afgelopen vrijdag hebben we deelgenomen aan de perahera, een boeddhistische optocht. Grade 1 en 2 van Christ Church deden hieraan mee en wij maakten samen met Tony (de muziekleraar) de muziek. Twee uur lang hebben we in de brandende zon door Baddegama geslenterd, terwijl we hetzelfde opzwepende ritme bleven herhalen. Bart liet intussen zijn trompetkunsten horen: ‘een vrijgezel’, ‘zie ginds komt de stoomboot’, ‘de trouwdans’ en nog vele andere hits. De kinderen hadden het nog zwaarder te verduren, zij liepen 2 uur lang op hun blote voeten over het hete asfalt. Het was wel een eer om als blanken aan deze boeddhistische optocht mee te doen.

Vrijdagmiddag hebben we met Ranjani (een docente van Westward) sari’s en een sarong gekocht in Galle, wat een gedoe! Dertig winkels en per winkel zo’n duizend verschillende sari’s. Niet gek dat wij absoluut niet konden kiezen. Bart was echter een echte man in dit verhaal, hij had binnen 5 minuten zijn outfit uitgezocht. Uiteindelijk zijn we er toch in geslaagd om een keuze te maken en hebben we onze traditionele kleding bij elkaar.
Zaterdag hebben we de sari’s en de sarong gepast en op maat gemaakt. Nog meer gedoe, we konden ons niet voorstellen dat de vrouwen hier in Sri Lanka dit iedere morgen aan moeten trekken. Een sari bestaat uit één lap stof van 6 meter die je op een bepaalde manier om je lichaam moet wikkelen. Marsha en Lieke hadden al meteen ruzie met het 6 meter lange doek. Ranjani was zo aardig om een oude sari van haar bij ons te laten zodat we kunnen oefenen. Dit is maar goed ook, want de eerste keer dat wij in een sari liepen, zagen we eruit als een eend… dit tot groot vermaak van Sarath en Ranjani! We hebben toen een foto gemaakt (zie hieronder), maar Marsha wil toch wel even duidelijk zeggen dat de sari die ze op de foto aan heeft níet haar eigen sari is, maar het oefenexemplaar van Ranjani. Haar eigen sari is namelijk nog niet compleet.

We hebben deze week ook een bezoekje gebracht aan het ziekenhuis in Baddegama. Dit is echt totaal niet te vergelijken met een ziekenhuis in Nederland. Een paar grote slaapzalen waar iedereen bij elkaar ligt en echt hygienisch is het niet..(zie ook foto's).

Oja, onze lessen…we geven natuurlijk ook nog gewoon muziekles. :P
De stokkendans die we met Wesward uit zullen voeren loopt al erg soepel, ze hebben wel nog wat moeite om zich te laten gaan tijdens het zingen van een lied. Ze kijken ons dan ook erg vreemd aan wanneer we als een stel idioten door het lokaal huppelen om ze mee te krijgen. De leerlingen van Sambodhi zijn inmiddels professionele schoonmakers, met hen voeren we ‘the cleaning song’ uit. Ook op de andere scholen loopt alles volgens onze planning.

Nou, dat was het weer voor vandaag. Komende zaterdag gaan we een paar dagen door het land trekken, dus in het volgende bericht meer daarover...

To be continued…

Groetjes,
Marsha, Lieke en Bart

Wist u dat:
- Er op vollemaansdag nergens brood te krijgen is?
- Er überhaupt geen winkel open is?
- Wij hiervan niet op de hoogte zijn gesteld?
- Wij dus geen eten hadden?
- We zondag om 8uur zijn opgestaan om vervolgens de hele ochtend in Baddegama te slenteren en eigenlijk niets geregeld hebben?
- De Happy Cow firma overuren draait op dit moment? Net als de Sunquick fabriek.
- Bart in een Tuk-Tuk heeft gereden?
- Hij nog niet zo ervaren is in het ontwijken van kuilen in de weg?
- Marsha en Lieke dit gevoeld hebben achter in de tuk-tuk?
- We ‘Country Roads’ ongeveer 5 minuten hebben weten te rekken?
- De toepcompetitie nog steeds in volle gang is?
- Bart er van overtuigd is dat hij op het einde van onze reis bovenaan staat?
- Felix met een schamele 6 overwinningen onderaan de ranglijst staat?
- Bart in zijn eentje een toepcompetitie begonnen is?
- We ons serieus afvragen of je hier aan de lamp kunt hangen?
- We ons ook afvragen of je een handdoek kunt invriezen om er vervolgens een stuk af te kunnen breken?
- Marsha en Bart het erg leuk vinden om op de kasten in ons huis te bonken?
- Lieke dit níet leuk vindt?
- De buren dit óók niet leuk vinden?
- Ze zelfs komen vragen of alles ok is?
- De buren denken dat we gek zijn omdat we uitslapen tot (jawel!) 9uur?
- We stiekem al wakker zijn vanaf half 6 door de door-kerst-geobserdeerde bakker?
- We een nieuwe waterkoker hebben gekocht?
- Deze nog niet gesmolten is?
- Wij na onze kopieer- en printervaringen in Sri Lanka vinden dat zelfs Marc Rutten snel kan typen?
- Het volgens Sarath bij een minder professionele Copy Shop zeker een dag zou duren om een documentje te veranderen, te printen en te kopieren?
- Wij gelukkig in een professionele Copy Shop zijn geweest en het maar 2 uur heeft geduurd?
- Marsha maar 1 vraagteken/uitroepteken achter een zin mag zetten van Lieke??!!
- Dit laatste dus helemaal niet kan?
- Sarath 60 belangrijke mensen heeft uitgenodigd om naar onze presentatie te komen kijken?
- Marsha de eerste vrouwelijke Tuktuk-chauffeur in Sri Lanka is?

• 31 Juli 2007 - 09:12

Marsha Lieke Bart:

Wist je dat:

dit de eerste keer is dat Sven of Leon niet binnen 10 minuten een bericht posten op onze site? :)

• 31 Juli 2007 - 09:36

Fanny:

Heey goed bezig!!! en echt superleuke foto's!!

Liefs fanny (ik denk dat ik voor sven en leon ben!! :D )

• 31 Juli 2007 - 09:40

Sven:

Maar ik ben wel de eerste ;) !
    Haha, leuk leuk allemaal. Ik kan me iets bij Tuk tuk-driveer Bart voorstellen. Bart kan wel denken dat hij zal gaan winnen met toepen, maar uiteindelijk...??!! :)
    Mooi hoor die sari's. Ja Bart, ook jouw Sarong.
    Succes met alle voorbereidingen!

• 31 Juli 2007 - 09:41

Sven :

Oh! Toch nog niet :( !

• 31 Juli 2007 - 11:06

Riekie:

Wat julie toch allemaal meemaken! De perahera, de sari's...met deskundige instructie nog wel! Geweldig! Ik stel me jullie "getoddel" om zo'n ding fatsoenlijk om je lijf te krijgen al voor.Ha..ha. Geniet maar lekker van julie uitstapje en laat maar zo gauw mogelijk weer iets horen.
    Dikke knuffel en groetjes

• 31 Juli 2007 - 12:09

Marloes:

Als je dit leest, lijkt het of je in een goed boek zit. Voor ons een 'boek, maar voor jullie even realiteit. Geweldig! Geniet er nog van! Groetjes en succes met al het verdere geregel!

• 31 Juli 2007 - 13:21

Liesbeth:

heej allemaal! ik ben weer terug uit
    frankrijk en vind t erg leuk om te lezen dat alles nog steeds goed gaat daar! ik vind jullie kleding op de foto's wel erg sexy moet ik zeggen;)
    tot snel! kus

• 01 Augustus 2007 - 10:38

Sander:

he wat concert?! IK KOM OOK DUDES!!!!!!!

• 01 Augustus 2007 - 10:47

Nichtrijder:

hey bart, ik zie dat je je 6-string maar weer eens hebt opgepakt daarzo! nice. hey en wat betreft dat snel en efficient regelen in nederland, dat uiteraard niet valt te doen in sri-lanka (warm toch?), dat is zowiezo erg overschat!!!!!!!!!

nog even een gedichtje als afsluiting dan:

manjana
    kom maar door met die zon
    open-mike?
    manjana
    gaan jullie alles wat jullie hier schrijven ook op een t-shirt zetten?
    manjana
    dat moet je uiteraard goed voor je eigen weten
    manjana
    heel veel plezier nog jongens
    tot gauw!

sander

• 02 Augustus 2007 - 09:09

Fam Van Ierland:

Wat een leuke fotos en verslag van julie verblijf daar wij wensen jullie nog heel veel plezier en succes toe voor de resterende tijd en geniet er met volle teugen van. hartelijke groeten Fam van Ierland.

• 03 Augustus 2007 - 20:04

Charlotte:

TE GEK!

Leuke foto's en vooral erg interessante wist-je-dat-jes!! :D
    En wat betreft die kleren.. Tsja, tis weer eens wat anders als dat felle paarse Animatie-shirt waar ik hier de hele dag in rond mag lopen.. ;) Cool!

Nou, maak er nog twee supervette weken van! :D

x Charlotte

• 04 Augustus 2007 - 17:46

Nikki:

HEllo!

ik wil ook zo'n sari! geen beter te laat kom excuus als', ik moest mijn sari nog aantrekken.
    Heel veel plezier nog deze twee weken!

Groetjes NIkki

• 05 Augustus 2007 - 11:19

Joke En Stan:

Dag Bart en mede reisgenoten,

We zien dat jullie op een aangename manier veel nieuwe levenservaringen opdoen. Geniet ook nog van de mooie natuur die het land te bieden heeft.

Gr.
    Joke en Stan

• 06 Augustus 2007 - 09:50

Sannie :

Hoi Lieke en medereizigers

Ik kreeg van Riekie jou site door en ben er eens lekker voor gaan zitten.
    Alles achter elkaar gelezen en het lijkt nu of ik een spannend boek uit heb.
    Wat een ervaringen. Ik wacht met spanning op het twede deel....

Groetjes uit Baexem

• 06 Augustus 2007 - 21:55

Sander R:

bart, je ouders hebben weer riool,
    jullie zijn goed bezig daar!
    groetjes
    eva en sander

• 07 Augustus 2007 - 11:49

Dana:

wauw die traditionele kleding staat jullie goed! Echt gaaf om jullie avonturen weer te lezen.. We horen snel van jullie!

Groetjes Dana

• 08 Augustus 2007 - 08:58

Sofie:

Zijn jullie alweer terug van jullie reis door Sri Lanka? Hoe was het?

• 08 Augustus 2007 - 09:01

Sofie:

Ik bedoel natuurlijk jullie 5-daagse reis door Sri Lanka, ff voor de duidelijkeheid :P

• 08 Augustus 2007 - 21:55

Opa Henk Doorn:

Lieve Wereld reizigers,
    Nu jullie al een beetje op de inlandse bevolking gaan lijken wordt het tijd dat jullie weer aan thuis gaan denken,eh een zacht bed, een lekkere patatje met en een kroket of een vieze lel speciaal.
    Maar wat een geweldige happenig maken jullie mee, maar laat alle kleren e.d. maar daar en stop de koffers vol met mooi weer,hier valt het tegen.
    Nog veel plezier en tot gauw,groeten van oma,hoi Opa.

• 11 Augustus 2007 - 12:17

Bart :

Voor ons best lastig, omdat we gewend zijn alles snel en efficiënt te organiseren :D lol :D