Het aftellen is begonnen - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van marshaliekebart - WaarBenJij.nu Het aftellen is begonnen - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van marshaliekebart - WaarBenJij.nu

Het aftellen is begonnen

Door: Marsha, Lieke en Bart

09 Augustus 2007 | Sri Lanka, Colombo

Hoi Allemaal,

De afgelopen week hebben we onze laatste echte stageweek gehad. Alle uitnodigingen zijn verstuurd, afspraken zijn gemaakt en we hebben afscheid genomen van de scholen die niet deelnemen aan ons concert. Met een gerust hart konden we beginnen aan onze rondreis door Sri Lanka! Zaterdagmorgen werden we om 5.30 door Nimal (vriend met wie we rond gingen trekken) opgehaald. Helemaal brak zaten we aan het ontbijt, verschijnt om 5.10 Nimal met zijn hele gezin én een chauffeur! Sri Lankanen komen nóóit op tijd en al helemáál niet te vroeg, maar Nimal dacht daar deze ochtend dus anders over…In eerste instantie zouden we alleen met Nimal op reis gaan. Een paar dagen voor vertrek vroeg hij of het een probleem was als zijn vrouw meeging. Dit vonden wij geen probleem. Uiteindelijk verscheen dus het hele gezin: Nimal, zijn vrouw Daniga, zijn zoon Kavindu van 12 en zijn andere zoon Chamindu van 3 jaar. Ook ging er nog een chauffeur mee. Daar gingen we dan, met 8 personen in het busje! Omdat de grote weg was afgesloten (ja, daar is er maar één van) hobbelden we door de kleine binnenweggetjes. We stopten bij the Pinnewala Elephant Orphanage. Voordat we de 60 olifanten zagen kregen we eerst een rondleiding door een ‘spice garden’. Er werd ons verteld wat er allemaal groeide en wat ermee gedaan werd. We kregen gelijk ook een gratis massage om alle oliën te proberen. Ze hadden ook een ontharingscrème die op Bart werd getest. Er werd een stukje huid op zijn been helemaal haarvrij gemaakt! Volgens de gids ben je voor 6 jaar haarvrij als je 7 dagen achter elkaar deze crème gebruikt. Uiteraard konden wij dit potje met wondercrème niet laten staan!
Na ons bezoek aan de olifanten ontdekten wij de vreemde eetgewoonten van de Sri Lankanen. Terwijl wij een broodje aten aan een tafel, gingen zij in de tuin rijst eten. Samen eten is echt uit den boze. De rest van de trip hebben we dan ook geen enkele keer samen gegeten, dat wilden ze niet.
Vervolgens reden we door naar Kandy. Hier bezochten we de belangrijkste boeddhistische tempel van het land. In deze tempel ligt een tand van Lord Boeddha en dit is dus een soort Mekka voor de Sri Lankanen. ’s Avonds hebben we nog een voorstelling gezien met typische dansen uit Sri Lanka, begeleid door percussionisten.
Onderweg, op zoek naar een hotel, gingen we avondeten kopen. Eindelijk, want we hadden na onze lunch niks meer gehad en het was al half 9! We stopten bij een restaurantje waar we rice and curry bestelden om mee te nemen. We bestelden alledrie iets lekkers, maar het bleek veel te veel te zijn. Wisten wij veel dat de porties zo groot zijn hier!
We hadden ook eindelijk een plaatsje gevonden om te slapen: 2 kamers, gescheiden van het openluchtcafé door twee gordijntjes. Maarrrr….. de bedden waren beter dan de planken thuis, dus we hebben heerlijk geslapen.
De tweede dag hebben we ’s morgens nog even door Kandy gerend en daarna hebben we een theefabriek bezocht. We zaten inmiddels in het berggebied van Sri Lanka en ’s nachts verbleven wij in een bungalow op het hoogste punt van het land. En koud dat het was! We hebben met broeken, truien, vesten en sokken aan onder een laken geslapen, brr.. Het gezin van Nimal had het helemaal zwaar te verduren, zo’n kou zijn ze echt niet gewend.
De volgende dag zijn we naar ‘the botanic gardens’ geweest, dit was niet echt boeiend..het oogde nogal Nederlands: bloemenperkjes, grasveldjes en alles mooi afgewerkt, iets wat je in Sri Lanka niet vaak ziet. Door de bergen reden we door naar Ella. Hier zagen we een geweldige waterval. Mensen stonden zich te wassen, er werd mango verkocht in blaadjes (net een zakje friet) en het landschap om ons heen was echt prachtig! De activiteit hierna was iets minder interessant: we bezochten een suikerfabriek. De theefabriek was nog leuk aangekleed, maar in de suikerfabriek zag je echt alleen maar machines. We hebben niet eens suiker gezien, alleen geroken. Het was nogal een gedoe om binnen te komen. Telefoons, fototoestellen, niets mochten we mee naar binnen nemen. We denken dat ze bang waren dat we hun geniale productieproces zouden stelen. Na dit leuke bezoek reden we door naar het zuiden van het land waar we in Kataragama hebben overnacht. Wat een luxe hier: badkamers zonder beesten, een douchebak en een wc die doortrok! En ook nog eens goede bedden, onze dag kon niet meer stuk.
De laatste dag van ons tripje moesten we weer vroeg opstaan, zodat we zoveel mogelijk dieren konden zien in Yala National Park. We zagen geen beren en luipaarden, maar wel olifanten, krokodillen, buffels, herten, apen en veel vogels.
We zijn langs de kustlijn terug naar huis gereden, maar we maakten nog even een tussenstop in Matara. Onze vrienden hier waren nogal enthousiast over Matara, omdat hier een goede, grote muziekwinkel zou liggen. Dit bleek een schuurtje te zijn, maar ze hadden wel mooie spullen.

Gisteren, woensdag, hebben wij een begrafenis bijgewoond. De moeder van Sarath was overleden en hij wilde graag dat wij erbij waren. Het was erg vreemd om daar als buitenstaander bij te zijn, vooral omdat het heel anders is dan in Nederland. Iedereen is in het wit gekleed, er wordt bijna niet gehuild en het lichaam wordt in het openbaar verbrand. Dit gebeurt langs de weg in een soort hut. Vlak voordat het vuur wordt aangestoken, loopt de familie nog een laatste keer drie rondjes om het lichaam onder begeleiding van trommels en een fluit. Die blijven ook spelen tot het vuur is gedoofd. Het was erg bijzonder om mee te maken.

De komende dagen geven we onze laatste lessen en maandag is het dan zover! De grote dag waar we al weken naartoe leven!
Een uitgebreid verslag volgt volgende week!!

groetjes,
Marsha, Lieke en Bart

Wist je dat:

- Marsha en Lieke vorige week te grazen zijn genomen door zandvliegjes?
- Ze nog steeds helemaal onder de rode bulten zitten (na een week!)?
- Het ook verschrikkelijk jeukt?
- Bart in de ‘spice garden’ werd gebruikt als proefkonijn voor ontharingscrème?
- Hij nu nog minder haar heeft?
- Lieke zo gewend is aan het planken-bed in ons huisje dat ze rugpijn had toen ze op een normale matras had geslapen?
- Er op de eerste avond een vechtpartij plaatsvond in het openluchtcafé?
- Marsha er middenin zat en te bang was om op te staan van haar stoel?
- Wij meteen in veiligheid werden gebracht door de manager?
- Onze tafel met eten achter ons aan kwam?
- De manager besloot onze vriend te worden en om de vijf minuten onze kamer binnenkwam om te vragen of we nog iets wilden drinken?
- Lieke de suikerfabriek níet leuk vond?
- We tijdens onze trip wel 10x in een hokje van 1 bij 1 in de bush-bush naar de wc zijn geweest?
- Dit hok vol met spinnen en ander ongedierte zat?
- Marsha de techniek van de staantoiletten nog niet doorheeft?
- Ze haar hele broek maar uittrekt om er niet overheen te plassen?
- Haar trauma van vroeger nog niet verwerkt is?
- Wij tijdens ons tripje 4 dagen lang van de Sri Lankaanse geur hebben mogen genieten?
- De bevolking hier liever alles eruit gooit!
- Ze dus de hele tijd boeren/roggelen/kuchen/scheten laten?
- Zelfs vrouwen dit doen?
- Niemand ervan opkijkt, ook niet als wij het voor de grap doen?
- We weer 3 nieuwe aanwinsten hebben in huis?
- De eerste een slang is, die ook nog eens giftig bleek te zijn?
- De tweede een varaan is, die bijna door het golfplatendak viel?
- De derde een rat is, die ’s nachts stiekem ons brood opeet?
- We ook al drie kakkerlakken hebben gevangen?
- Deze nu mooi tentoongesteld staan voor ons huis?
- We nog maar 9 dagen hier zijn?
- Wij eigenlijk niet naar huis willen?
- Bart nog veel potjes toepen moet winnen om bovenaan te eindigen?
- Onze kleren echt niet meer schoon worden door alleen handwas?
- We heel graag onze kleren in een wasmachine willen stoppen?
- We ze eigenlijk liever weg willen gooien?
- We de bakker al 2 dagen niet hebben gehoord?
- We ons afvragen wat er met hem gebeurd is?
- Lieke tot de laatste druppel de Ice Power stick heeft leeggemaakt?
- Lieke de 2de vrouwelijke tuk-tuk chauffeuse is?

• 09 Augustus 2007 - 11:00

Dana:

haha, way to go, Lieke!!!! Lijkt me echt te gek om eens in zo'n tuk-tuk wagentje te rijden. Alvast heel erg veel succes gewenst met het concert!!!!

Groetjes Dana

• 09 Augustus 2007 - 11:32

Liesbeth:

Jeej, ben ik ook eens op tijd met het lezen van jullie berichtje! super leuk wat jullie allemaal meemaken. wil dat haarvrije stukje been van bart wel zien:p hehe. geniet nog van jullie laatste tijd daar en tot snel:)
    x Liesbeth

• 09 Augustus 2007 - 13:10

Riekie:

Wat geweldig om zo'n tripje te maken met mensen van daar als gids! Wie maakt dat nou mee?
    En nu... op naar het concert.... en dan alweer langzaamaan gaan denken aan de terugreis...? Jammer...maar ja.. aan alles komt tenslotte een einde. Ik ben reuzebenieuwd naar jullie verhalen.
    Hou je taai en heel veel succes met het concert!
    Knuffel en groetjes!

• 09 Augustus 2007 - 13:39

Fons:

Ben nog steeds jaloers. Prachtig zoals jullie de kans krijgen om volk en cultuur van binnenuit te leren kennen.
    Veel succes met het concert en nog veel plezier in Sri Lanka tijdens jullie laatste (vakantie-)dagen.

groeten !

• 09 Augustus 2007 - 14:10

Ango:

Hoihoi!

Geweldig klinken jullie verhalen en natuurlijk de wist-je-datjes. Ik hoop ze gauw een keer live te horen!
    Ik wens jullie ontzettend veel succes met het concert!
    En geniet van de laatste dagen!
    Groetjes uit Brabant!
    Ango

• 09 Augustus 2007 - 15:38

Hee Daar!:

Wat een geweldige rondreis hebben jullie gemaakt!
    Geniet nog van de laatste dagen en heeel veel plezier en succes met het concert!

Groetjes van Eefje

• 09 Augustus 2007 - 17:55

Hanneke:

He Lieke

Wat ontzettend leuk om een bericht van jou te krijgen! Ik heb meteen al jullie verhalen gelezen. Wat hebben jullie het super daar zeg! Geniet van jullie laatste dagen en succes weer terug in Nederland.

Groetjes Hanneke

• 09 Augustus 2007 - 22:23

Ivo:

Hoi

Wat een geweldig leuke rondreis. Veel plezier nog de laatste dagen daar en succes met jullie concert.

Tot snel weer

Groetjes IVO

• 10 Augustus 2007 - 08:15

Sannie:

Hey alledrie

Wat weer genoten van jullie verhalen.
    Zo kom ik ook eens ergens vanaf deze stoel!
    Bedankt ook voor de prachtige foto's. Jullie zijn een dapper stelletje dat is nu bewezen!
    Blijf genieten en succes.

Groetjes uit Baexem

• 10 Augustus 2007 - 14:38

Mirjam:

Hey hey,

Ik krijg toch ook wel kriebels om een keer naar Sri lanka te gaan, als ik jullie verhalen lees en de foto's zie! Bart, over een paar jaar neem jij mij mee naar Sri Lanka, en ik jou naar Zambia!

xxx Mirjam

ps: mirjamschepens.waarbenjij.nu ;)

• 10 Augustus 2007 - 15:30

Marc:

Ik vind de foto van de drie olifanten die een gezichtsmassage krijgen het mooist!

• 12 Augustus 2007 - 10:13

Yvonne:

Hey allemaal!!

net terug van mijn eigen vakantie en ik kan meteen jullie verhaal lezen. Echt super. Ik wil ook!!! :-P Geniet morgen maar lekker van jullie concert, gaat vast leuk worden! Zeker met 'singing, dancing' ;-)

tot snel XXX

• 13 Augustus 2007 - 22:26

Sven:

Is 't geluk, ja ja ja ja........ bun ich noe de lèste :p ?????????!
    Nou ich haop 't! Det is ins get anges den ierste. Sjoon om allemaol te zeen en te laeze. Num mich auch get van det ontharingsspul mit wiltj g'r?! ;)
    Mer goot, mörge weer nuuj spul? Bun benuutj nao 't leuke mer chaotische concert van uch.

Doegie x