home alone - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van marshaliekebart - WaarBenJij.nu home alone - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van marshaliekebart - WaarBenJij.nu

home alone

Door: Marsha, Lieke en Bart

24 Juli 2007 | Sri Lanka, Colombo

Hey allemaal,

Donderdag was dan toch echt de dag gekomen dat Felix ons moest verlaten. Na de laatste dingen besproken te hebben en een laatste ontbijt ging hij op weg. Na een lange drukke dag lesgeven, reizen en inkopen doen, kwamen we thuis en wie zat daar: Felix. Was hij nog niet weg… Maar daarna moest hij toch echt gaan.

Tot nu toe redden wij het prima zonder hem. Vrijdag hebben we de concert hall geboekt, dus onze presentatie staat nu echt vast! We zijn in onze lessen al begonnen met het voorbereiden van de presentatie. Iedereen is erg enthousiast en wij leven er ook erg naar toe!
Deze week hebben wij ook Schrumpie geïntroduceerd (voor degene die niet weten wie dat is: zie foto’s). Net als in Nederland vinden de kinderen het hier ook geweldig! (Niet alleen de kinderen overigens, ook de volwassenen..)
Maandag en dinsdag hebben we aan 4 groepen van 80 leerlingen lesgegeven. Dit lijkt heel veel, maar je hebt het niet eens door, ze doen zo leuk mee allemaal! Vooral imitatiespelletjes vinden ze erg leuk en zelfs als de les is afgelopen doen ze ons nog na.
Deze week hebben we ook met Tony afgesproken dat we mee gaan lopen in een Perraherra. Dit is een boeddhistische optocht met veel muziek en dans. Dit gaat volgende week vrijdag gebeuren.

Afgelopen week zijn we ook een dagje eruit geweest en zijn onder andere een jungle geweest. Het leek wel een beetje op een survival: rotsen, grotten, stenen, afdalingen enzovoorts. We hebben ook wat apen, slangen en watervallen gezien, echt te gek! Daarna zijn we naar het ouderlijk huis van Piynanda geweest (de monnik). Het huis lag helemaal afgelegen, je kon er met een auto of een fiets niet eens komen. Ons busje stopte op een landweggetje en vervolgens moesten we nog 300 meter afdalen om bij het huis te komen. We hebben kennisgemaakt met de familie van Piynanda en vervolgens hebben we hier echt Sri Lankaans gegeten. Na de lunch zijn we nog naar grote waterval geweest, dit was erg indrukwekkend. Het duurde even voordat we weer in Sandarawalla waren, maar de mooie omgeving maakte veel goed.

Zondag hebben we ook weer genoten in de bus. We moesten van Baddegama naar Sandarawalla reizen, dit is ongeveer 5 minuten. Het werd een busreis van wel 20 minuten, omdat de buschauffeur het nodig vond om bij de markt even te wachten om meer mensen in z’n bus te krijgen. Als een stel varkens op weg naar de slacht zaten we tussen allemaal Sri Lankanen met een gitaar, twee waterflessen, boodschappentassen en een radio. Niet te doen dus! Een gemiddelde kip in een legbatterij heeft het beter. We zagen onze halte naderen en hebben er 5 minuten over gedaan om de bus uit te komen..terwijl we helemaal vooraan zaten! Marsha werd door de buschauffeur de bus uitgesleurd terwijl alle tassen achterbleven in de bus en we hebben wel 20 voeten onder onze slippers gevoeld.
Helemaal chagarijnig kwamen we thuis, waar vervolgens de stroom uitviel tijdens het koken..twee waterkokers tegelijk gebruiken kan dus echt niet hier. Terwijl we noodles aten (verrassend) hebben we aardappels gekookt, maar helaas vergaten we om deze op tijd uit het water te halen. Gevolg: zwarte aardappels, geen water in de pan maar een zwart gat en een gesmolten waterkoker (zie foto’s).

Wist je dat:
- We nu helemaal alleen in huis zitten? (al onze huisdieren niet meegerekend natuurlijk!)
- We 2x afscheid van Felix hebben genomen (hij ging maar niet weg :P)?
- Felix nu aan de frikadel speciaal zit en wij nog steeds noodles eten?
- We wel eindelijk gas hebben nu en dus iets meer dan noodles kunnen eten?
- De backstreet boys hier helemaal in zijn?
- Onze tuk-tuk ook zonder chauffeur verder rijdt?
- Tuk-tuk’s toch harder dan 40 km/pH kunnen rijden?
- Marsha deze week verkouden was? Ja het kan ook in Sri Lanka
- We zaterdag eindelijk vrij hadden en daar heel erg van genoten hebben?
- We nu ook een varaan als huisdier hebben?
- Deze bijna op Lieke’s schoot zat toen ze aan het zonnen was?
- De bakker nog steeds kerstmuziek speelt?…. Om 6 uur ’s ochtends! :@
- Lieke’s hart het nog eens begeeft in de bus?
- Lieke en Marsha’s spinnenfobie bijna overwonnen is?
- Dit ook niet anders kan als je met 30 spinnen om je heen moet douchen!
- Bart nog niet doorheeft hoe je de wc het beste kunt doorspoelen met een emmer water?
- Marsha en Lieke deze techniek wel al onder de knie hebben?
- Schrumpie hier ook een hit is? (zowel bij kinderen als monniken als volwassenen!)
- Je hier zonder recept van de huisarts medicijnen kunt krijgen?
- Iedereen in Baddegama en omgeving weet wie wij zijn, wat we hier doen en waar we wonen?
- We na bijna 3 weken nog steeds door iedereen worden bekeken?
- Bart in de jungle erg bang was voor bloedzuigers en zich daarom helemaal had ingestopt?
- Dit een geweldige foto’s heeft opgeleverd, maar deze helaas niet op de site mocht worden geplaatst?
- We dit toch zeker gaan proberen, als we de kans krijgen…..(hehe)
- Er bij Marsha een bloedzuiger in de schoen is gekropen?
- Bart dankzij Marsha en Lieke na drie jaar eindelijk weet hoe hij een snaar moet vervangen?
- Bart hier wordt herkend als ‘guitarplayer’, omdat hij altijd met een gitaar loopt?
- Marsha enorm geniet van de zweetlucht die in de bussen hangt? (not)

Oja, we hebben ook een nieuwe versie van ' Liesje Leerde Lotje Lopen Langs de Lange LindeLaan' bedacht:

We took two tuk-tuk's to Timboektoe.
Oh! We took two tuk-tuk's to Timboektoe too! :)

LET OP: er staat ook een filmpje op de site. Helaas zonder geluid, dat mag je er zelf bij verzinnen.

• 24 Juli 2007 - 07:37

Sven:

Alsof ik gewoon op jullie berichtje zit te wachten.... leuke verhalen! Ben benieuwd naar al jullie videomateriaal.
    Hoest met Bart z'n groentenprobleem?

• 24 Juli 2007 - 07:42

Sven:

Btw.. Geweldig om de eerste foto te zien dat het stilteteken internationale grondslag krijgt. Ook leuk om onze shakers en bekkens voorbij te zien komen.

Veel plezier, doegie,

• 24 Juli 2007 - 07:54

Jeroen:

Weer met veel plezier jullie berichtje gelezen. Zo te zien zijn jullie je aardig onmisbaar aan het maken daar. Komen die noodles trouwens onderhand niet je neus uit? Veel succes nog daar en ik wacht al weer met spanning op het volgende berichtje.

• 24 Juli 2007 - 08:39

Leon:

Varanen!! op Lieke's schoot? Bah! Leuk om jullie avonturen weer te volgen en om de foto's te zien! Tof dat schrumpie een ster is geworden.

• 24 Juli 2007 - 09:19

Riekie:

Wij dachten dat we als eersten jullie nieuwe bericht hadden gelezen, maar..... dat is dus niet zo! Kennelijk zijn er meer mensen heel nieuwsgierig naar julie belevenissen, hè Sven, Leon en Jeroen?!
    Lesgeven aan een groep van 80 kinderen!!! Dat zou ik hier dus echt niet willen proberen!!! Maar wel hatstikke leuk, dat dat daar wel lukt; dat die kinderen allemaal zo geweldig goed meedoen. Dat zie je ook goed op het videofragment.Prachtig!
    En die aardappelen....Och ja... Al doende leert men....Alleen jammer van die ketel in die toch al zo luxe keuken!!!
    Groetjes.

• 24 Juli 2007 - 09:46

Felix:

He jongens, alles goed met jullie? Ik straks effe jullie bericht lezen.. Tot gauw..

• 24 Juli 2007 - 11:25

Felix:

Hé jongens leuk verhaal weer. Het ziet er allemaal zo tof uit.. (ik ken de werkelijkheid ook een beetje..gna) Ik wil graag wederom wat wist je dats toevoegen..

-wist je dat M.L.B zonder hun huisvrouw (lees:mij) veel moeite hebben gezonde kost op tafel te krijgen.
    -wist je dat ik blij ben dat ze hun eerst bus"horror" hebben ervaren, en dat ik daar niet bij hoefde te zijn.
    -wist je dat ik precies 24 uur onderweg ben geweest van Baddegama tot in Maastricht..
    -wist je dat dat wel genoeg is..
    -wist je dat ik hun werk daar echt zie zitten!! goeie bal!
    -wist je dat ik wel eens zou willen weten of Will Tura en Benny Neyman nog steeds door het dal van Baddegama galmen..
    -wist je dat ik in dat geval Benny voor het komend jaar wil boeken voor het eindconcert!!

Groetjes Felix

• 24 Juli 2007 - 12:00

Marloes:

Nog steeds volg ik met plezier jullie verhalen... 80 kinderen tegelijk! Dat krijg je hier inderdaad niet voor elkaar! Echt geweldig! Ga zo door :).
    Marloes

• 24 Juli 2007 - 14:35

Charlotte:

Weer een leuk berichtje om te lezen! Het filmpje van de stokkendans is echt te gek!:D Ze doen 't beter dan een aantal van onze klas bij Maria dit jaar! (Ik noem geen namen..) En nu jullie weten hoe het voelt als een kip in een legbatterij (of erger nog..) hoop ik dat jullie misschien ook ooit lid worden van mijn eenmansclubje voor te gekke vegetariers! En mocht dat busreisje niet genoeg motivatie zijn dan kun je ook nog altijd zeggen dat je geen vlees eet omdat je bang bent dat je je overleden moeder op eet, die misschien als vis terug op aarde komt. (Toch Mars?! :D)

Nou, veel succes zonder Felix, maar zo te horen komt dat wel goed :)

Groetjes, Charlotte

ps. Ik vind die groene, geruite uniformen ook wel wat voor in Nederland! Zeer hip!

• 24 Juli 2007 - 19:43

Tine:

hey bikkels,
    Ik ben nu net terug van Roemenie, het deed me vaak denken aan Sri Lanka en daardoor ook aan jullie. Ik heb vaak internet willen vastclaimen om jullie te kunnen volgen, maar helaas nergens binnen mijn bereik. Nu ben ik terug thuis en het eerste wat ik heb gedaan is jullie verhaaltjes gelezen, heerlijk, het voelt goed en het doet me onze stage daar ook terug herbeleven. Ik wens jullie heel veel succes, het gaat daar wel goed blijkbaar, moest er toch nog wat zijn, jullie kennen mijn adres he.
    Kus tine

• 25 Juli 2007 - 19:03

Eefje:

Hee lieve Lieke en de rest!

Telkens als ik jullie leuke verhalen lees krijg ik een beetje heimwee naar Suriname...echt super om al jullie verhalen te lezen en jullie foto's te zien!

Heel veel plezier en succes daarzo!
    xxx

(p.s. ikke wil ook een schrumpie! Echt cool!)

• 29 Juli 2007 - 12:25

Riekie:

Hallo Lieke, Marsha en Bart
    Hoe is het daar??? Alles oké? Ik ben heel nieuwsgierig naar het volgende bericht op de site. Wanneer komt dit???
    Groetjes

• 29 Juli 2007 - 14:19

Lonneke:

Hallo,

Die stokkendans komt me wel erg bekend voor!:P Volgens mij hebben wij die ook gedaan op de workshopdag van Peter van Os. Haha, wel grappig om ongeveer hetzelfde terug te zien :P

Groetjes Lonneke

• 29 Juli 2007 - 20:34

Sander R.:

van de site van de NOS
    Bericht van de gemeente Veghel aan de inwoners van Zijtaart zaterdag: gelieve niet te poepen vandaag. In ieder geval niet op je eigen toilet. Ook douchen en (af)wassen is er even niet meer bij.

Wat een luxe daar in Nepal!

Groetjes, ziet er echt leuk uit allemaal ga zo door!
    Sander r.

• 29 Juli 2007 - 23:32

Luc:

Zo, ik ben weer thuis uit een heerlijk Zuid-Frankrijk en heb nu snel jullie berichten gelezen. Ziet er goed uit zeg, jullie zijn volgens mij echt de local heroes daar. En wat een discipline die leerlingen, daar kan ons Nederlands zootje ongeregeld nog wat van leren ;-)
    Luitjes, ga zo door, veel succes en veel groetjes,

1,2,3..........Lúc