Time to say goodbye... - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van marshaliekebart - WaarBenJij.nu Time to say goodbye... - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van marshaliekebart - WaarBenJij.nu

Time to say goodbye...

Door: Marsha, Lieke en Bart

16 Augustus 2007 | Sri Lanka, Hikkaduwa

Hey allemaal,

Ons laatste berichtje vanuit Sri Lanka!
Nog 2 dagen en we zijn weer terug in Nederland! Lange broeken, truien en schoenen kunnen weer uit de kast gehaald worden. Even een korte beschrijving van onze laatste activiteiten hier.

Na ons tripje hebben we nog enkele lessen gegeven en gerepeteerd voor de presentatie.
We hebben in deze dagen ook de cadeaus voor de kinderen en drie banners geregeld (zie foto’s). Als souvenir kunnen we alledrie een banner mee naar huis nemen, ze zijn echt super! Ook hebben we geknutseld met stokken en stof om een leuk resultaat te krijgen op de presentatie. Na onze ervaringen met het kopiëren en printen van de uitnodigingen hadden we niet gedacht dat zoiets mogelijk was in Sri Lanka!

Afgelopen maandag was het dan zover: het grote concert! De dag begon met onweer en veel regen, een typisch Hollandse dag dus. Om half 9 ’s ochtends gingen we met de eerste lading spullen in een tuk-tuk naar de concerthal. De tweede lading volgde ook en om 9 uur konden we beginnen met het klaarmaken van de zaal. Sarath zou komen helpen, maar omdat het zo’n slecht weer was kwam hij een uur later. De voorbereidingen waren toen al in volle gang en Sarath was verbaasd over hoe snel we gewerkt hadden! We waren net bezig met het ophangen van de Sri Lankaanse en de Nederlandse vlag, toen twee Sri Lankanen zich ermee gingen bemoeien. De vlaggen moesten en zouden kaarsrecht hangen! Naarmate de tijd verstreek, begon Sarath een beetje te stressen. Dat zijn ze hier echt niet gewend en we hebben hem wel 10x gezegd dat hij rustig moest blijven! Al met al waren we op tijd klaar met het versieren van de zaal en de generale repetitie en kon het concert eindelijk beginnen! Geheel volgens de Sri Lankaanse gebruiken waren we gekleed in sari’s en een sarong. Het publiek vond dit geweldig! Ze leefden helemaal met ons mee toen ze ons zagen lopen in die lap stof, bang dat het zou afzakken..Het concert begon buiten, hier ontvingen we de chief-guest. We kregen ieder een stapel bladeren in onze hand geduwd die we op een speciale manier aan hem moesten geven. Met trommels en dansers liepen we door een poort van volwassenen en kinderen. Vervolgens werden de vlaggen gehesen en tevens werd het volkslied van Sri Lanka en Nederland gespeeld. Hierna ging iedereen weer naar binnen en hebben wij onze welkomstspeech gehouden. Er zaten ongeveer 500 mensen in de zaal, wat een belevenis!
Alle scholen lieten hun act zien, wij hebben tussendoor wat muziek gemaakt en ook werden er wat overbodige speeches gehouden..hier kwamen we niet onderuit helaas…Het publiek was razend enthousiast. Sambodhi, de school voor kinderen met een beperking, was toch wel een hoogtepunt in dit concert. Hier in Sri Lanka worden kinderen met een beperking weggestopt voor de ‘normale’ bevolking en het is niet de gewoonte om deze kinderen tussen de reguliere scholen te laten optreden. Wij hebben er bewust voor gekozen om dit wel te doen en het heeft goed uitgepakt! De mensen vonden het schitterend en we kregen erg leuke reacties!

Aan het eind hadden wij nog een verrassing voor alle deelnemers. Om een deel van de financiële bijdrage van onze sponsors zo nuttig mogelijk te besteden, hebben we de afgelopen weken onderzocht aan welke onderwijsmaterialen behoefte was op de scholen waar we lessen hebben gegeven. Al snel werd duidelijk dat weinig leerlingen een goede tas hebben om mee naar school te nemen. Daarom hebben we ervoor gekozen om alle leerlingen een goede rugzak cadeau te geven als dank voor hun deelname. Tijdens het kopen van de rugzakken hebben we besloten om tevens een wiskundesetje en een kleine atlas toe te voegen. Omdat we grote hoeveelheden bestelden en goede contacten hadden konden we dit alles voor een goede prijs krijgen. Het gaf ons een voldaan gevoel om te zien dat de leerlingen enthousiast reageerden bij het in ontvangst nemen van de cadeau’s! Veel kinderen gingen met de rugzak op hun rug de zaal uit, terug naar huis.

Na afloop kregen we veel complimenten en bedankjes van ouders, gasten en kinderen! Iedereen vroeg naar onze adressen en we kregen briefjes met de tekst ‘I love you, Marsha, Lieke and Bart’ en ‘Thank you!’. Echt geweldig!
Ook de volgende dag kregen we nog van veel mensen te horen dat het een groot succes was.
We kunnen wel zeggen dat we onze periode hier succesvol hebben afgerond!

Op dit moment verblijven we weer in een hotel en zijn we aan het bijkomen van al onze ervaringen en belevenissen. Over twee dagen vliegen we weer terug naar Nederland en zit ons avontuur er op…

Groetjes,
Marsha, Lieke en Bart

p.s. Weinig foto's dit keer, sorry hiervoor. Het internet is ontzettend traag en kan het laden van de foto's niet aan..

Wist je dat:

- De mensen in Sri Lanka geloven dat je niets kunt doen als het regent?
- Marsha 60 ballonnen heeft opgeblazen?
- Ze daarna nogal duizelig was?
- Onze banners echt te gek zijn?
- We hier erg trots op zijn?
- Bart een wanhopige poging aan het doen is om de toepcompetitie te winnen?
- Hij nog 2 dagen heeft om 15 potjes te winnen?
- We in totaal al bijna 100 potjes getoept hebben?
- De zandvliegjes hun werk grondig hebben uitgevoerd?
- We ruim twee weken nog steeds onder de vlekken zitten?
- De mensen zich hier niet schamen om te vragen of ze spullen van ons kunnen hebben?
- Er zelfs mensen zijn die vragen wat we met onze laptop gaan doen?
- We dit een erg vervelende eigenschap vinden?
- Lieke geen enkele nieuwe verpakking open kan maken?
- Het publiek tijdens het concert erg bang was dat onze sari’s en sarong zouden afzakken?
- We er wel voor gezorgd hadden dat dit absoluut niet kon gebeuren?
- We wel twee setjes veiligheidsspelden hebben gebruikt om alles vast te zetten?
- Ranjani ons geholpen heeft met de sari’s?
- Marsha er helemaal kriebelig van werd dat Ranjani aan haar bleef plukken?
- Lieke haar sari toch echt te hoog had opgetrokken volgens haar?
- We uiteindelijk maar snel het podium op zijn gerend?
- Lieke hard heeft geoefend om de echte naam van Sambodhi goed uit te spreken in haar speech?
- Ze alsnog twee keer is gestruikeld over deze naam? (B.R. Dissanayaka Junior School)
- We drie tuk-tuk’s nodig hadden om al onze spullen van ons huisje naar het hotel te krijgen?
- We nu zonder gitaren en trompetten nog steeds 9 stuks handbagage hebben om mee te nemen?
- We hopen dat de mensen op het vliegveld niet al te streng zijn?
- Ons concert echt super was?
- Iedereen razend enthousiast was?
- We de laatste twee dagen een poging doen om nog bruin te worden?
- Dit erg moeilijk is, omdat de zandvliegjes op de loer liggen?
- De poging van Marsha om een handdoek in te vriezen en in stukjes te breken is mislukt?
- Marsha en Bart hun kans om aan de lamp te hangen hebben laten schieten?
- Ze dus nooit zullen weten of ze aan die lamp kunnen hangen?
- Dit nog niet ons laatste berichtje is op de site?
- Mensen hier niet 1x, maar wel 3x afscheid komen nemen?
- Sommige mensen zelfs bijna moesten huilen?
- Wij ook afscheid hebben genomen van al onze huisdieren in ons huisje?
- Een Sri Lankaan hier denkt dat Bart ‘Manli’ heet?
- Dit ‘grote broer’ betekent in het Singalees?
- De naam Lieke hier op allerlei manieren wordt geschreven? (licea, like)
- We gisteravond bij onze stagebegeleiders van Sambodhi hebben gegeten?
- Ze een slideshow hadden gemaakt met foto’s van ons?
- Wij dit erg leuk vonden?
- Ze dit gedaan hebben op hun eigen computer?
- Ze deze wel hebben, maar dat ze slapen op een tafel en geen echt dak boven hun hoofd hebben?
- Zij een van de weinige ‘vrije’, niet gelovige mensen zijn hier in Sri Lanka?
- Marsha en Bart elkaar aansteken met lachen?
- Bart nog twee dagen moet proberen om honden en katten te ontwijken?
- Hij over 3 dagen gerust kan zijn dat hij geen hondsdolheid heeft opgelopen?
- Bart z’n slippers het na 5 weken hebben begeven?
- Hij in één minuut nieuwe slippers heeft gekocht?
- Ze erg lelijk en erg blauw zijn?
- We nu op het dakterras van het hotel gaan genieten van een overheerlijke maaltijd?
- Het boek nu bijna uit is?

• 16 Augustus 2007 - 13:28

Yvonne:

Hey Lieverds!

echt super dat het concert zo goed gegaan is en dat jullie ook nog voor beetje integratie hebben kunnen zorgen daar :) Ik ben erg benieuwd naar jullie terugkomst en naar jullie live verhalen :) Geniet nog van de paar dagen daar en tot snel!!

xxx

• 16 Augustus 2007 - 14:21

Fanny:

Whooow wat een superleuk en enthousiast verhaal!!! Geniet nog even van jullie laatste dagje!!!

LIefs fanny

• 16 Augustus 2007 - 14:55

Karin:

Hoi Allemaal,

Even een berichtje van mij alleen ( na al die smsjes van ons mam!)Hele leuke verhalen en geniet nog van de laatste paar dagen!!Tot zondag!

Groetjes,
    Karin

• 16 Augustus 2007 - 21:34

Riekie:

Wauw!!! Te gek!! Zoveel publiek! zo'n mooie concerthal! Wat een mooie afsluiting! Dat moet een geweldig goed gevoel zijn geweest.
    Helaas , voor julie, nog maar een dag vakantie en dan weer richting Nederland.
    Ook ik ben reuze benieuwd naar de "live" verhalen. Tot zaterdag!
    Groetjes, Riekie

• 17 Augustus 2007 - 05:40

Gondeke:

Hallo Marsha, Lieke en Bart,

Wat geweldig wat jullie gedaan en beleefd hebben in Sri Lanka! Ongelooflijk: in zo'n korte tijd mensen zoveel plezier en voldoening geschonken. Niet alleen voor jullie een onvergetelijke periode, maar ook voor alle kinderen en volwassenen waar jullie muziek mee hebben gemaakt :)! Deze belevenissen en alle zoete herinneringen eraan zullen vanaf nu steeds deel uitmaken van jullie leven. Geniet ervan!

Wij hebben hier mogen genieten van jullie enthousiaste verhalen. Daarvoor wil ik jullie heel hartelijk bedanken!

Succes met de terugreis, met al die handbabage.... Hartelijke groet van Gondeke.

• 18 Augustus 2007 - 11:17

Felix:

Jongens...
    Beetje brokje in 't keeltje..
    Ik ben jullie heel erg dankbaar!!
    Tot vanavond..

oja, wist je dat
    - Manli niet grote maar kleine broer betekent.
    - bart dus eigenlijk een klein broertje was.
    -grote broer Aya is in het singalees.
    -die banner van jullie het foutste ontwerp is dat ik ooit heb gezien. Maar tevens ook daarom juist heel retro is.
    -ik hier graag een exemplaar van had gehad of een kopie..

t

• 18 Augustus 2007 - 15:54

Mirjam:

Hey!

Zo te zien hebben jullie je tijd goed besteed daar! Wel heel erg leuk dat iedereen zo enthousiast en dankbaar is!! Ik hoop dat de terugreis goed zal gaan (jullie zitten nu in het vliegtuig), tot over 6 weken,

groetjes Mirjam

• 18 Augustus 2007 - 17:10

Suzan:

Heeeej iedereen!!

Die banner is echt gaaf zeg!..
    Lieke, wat zie je er schattig uit in die Sri-Lankaanse kleding:)..Ideetje voor carnaval:)?????

Een goede vlucht!!
    En tot snel dan he:D!!!

xxx

• 21 Augustus 2007 - 06:39

Hugo:

Hallo dan...

Heel erg leuk te lezen dat het voor jullie zon super ervaring is geweest nog maar te zwijgen over wat jullie al lezende zoal teweeg hebben gebracht. Heel leuk cadeau idee overigens.. !!

Groetjes en tot in "Mestreech"

Hugo