Eindelijk aangekomen - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van marshaliekebart - WaarBenJij.nu Eindelijk aangekomen - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van marshaliekebart - WaarBenJij.nu

Eindelijk aangekomen

Door: Marsha, Lieke en Bart

07 Juli 2007 | Sri Lanka, Hikkaduwa

Ayubowan!

Hier ons eerste bericht vanuit het zonnige Sri Lanka! Zitten jullie lekker in de regen?
Na bijna 24 uur reizen zijn we donderdag dan eindelijk aangekomen in ons hotel in Hikkaduwa. We zijn meteen de blauwe zee ingesprongen en daarna lekker in de zon op het witte strand gaan liggen! De rest van de dag moesten we toch wel bijkomen van de reis.
Het hotel is best schoon, al zijn er hier wel veel muggen (die vooral Felix al te grazen hebben genomen). Tijdens de eerste douchebeurt van Marsha voelde zij iets op haar voet kietelen…jawel, de eerste kakkerlak diende zich aan! Met enkel een handdoekje kwam ze gillend de douche uitgerend: ‘LIEKE, LIEKE’! Felix dacht hem verwijderd te hebben, maar een paar uur later zat ie er weer (check de foto’s!). De tweede poging was succesvol, want we hebben er tot op vandaag geen meer gezien.

De volgende dag begon met een lekker ontbijt (lunch) aan zee. We hadden al meteen een gast aan het ontbijt: ‘de witte monnik’ Devamitta. Hij kwam langs om ons welkom te heten (hij komt trouwens uit Nederland), om ons verhalen te vertellen en om ons uit te nodigen voor wel 10 diners bij mensen thuis.
We hebben ook onze eerste Tuk-Tuk-rit achter de rug op weg naar Sandarawalla, hier hebben we Tony ontmoet. Dit is de muziekleraar hier, die ons ook gaat begeleiden. Helemaal enthousiast van de Westerse muziek liet hij ons een DVD van een Ierse violist zien. Wat bleek: het was niemand minder dan onze eigen André Rieu! Daarna werden de instrumenten uitgepakt en vond de eerste jamsessie plaats. De trompet van Tine is goed bezorgd, Tony was er erg blij mee :)

We besloten later op de dag nog even langs het eerste project van Felix te gaan. Jammer genoeg was het hier erg verlaten. We kwamen wel Samita tegen, een andere monnik (dit keer wel uit Sri Lanka). We werden meteen uitgenodigd om een kop thee te drinken in zijn nieuwe bibliotheek. Ook heeft hij sinds kort een internetcafé (lees: 3 computers in een mini-kamertje zonder stoelen). De officiële opening zal binnenkort plaatsvinden. In ruil voor wat stoelen mogen wij gebruik maken van zijn internet.

’s Avonds waren we uitgenodigd bij Shanta. Dit is nu al onze beste vriend in Sri Lanka. Hij is ons op komen halen van het vliegveld. Het was maar goed dat hij met een busje kwam, want anders hadden we onze 30 stuks bagage echt niet meegekregen..(trouwens, onze koffers waren echt VEEL te zwaar..9 kilo teveel..oeps!) Hij heeft ook een huisje voor ons geregeld. We gaan er morgen naar kijken, benieuwd wat we aantreffen...
Rond 19u waren we bij Shanta, hij zou er dan ook zijn. Het Limburgse kwartiertje blijkt hier echter drie uur te zijn, Shanta arriveerde namelijk om 22.30! Gelukkig waren zijn vrouw en broer er wel, zij hebben voor ons gekookt. We hebben maar zonder Shanta gegeten, wat hier overigens gebruikelijk is: de mensen hier eten niet mét hun gasten, maar ná hun gasten. Als de gasten eten staan zij erbij te kijken. Ze eten ook met hun handen, een geweldige uitvinding volgens Marsha. Wel je rechterhand gebruiken, want je linkerhand gebruik je om je kont af te vegen (wc-papier is een luxe).

Verder:
- De koffie is hier niet te drinken, maar je moet iets als je verslaafd bent..
- Bart staat nu al bekend als ‘the coffee-boy’
- Tuinstoelen worden hier niet alleen in de tuin neergezet, maar ook in de huiskamer
- De mensen zijn erg aardig en behulpzaam!
- Lieke heeft de eerste dagen goed doorstaan. Het is een genot om te kijken naar haar spastische bewegingen als er weer iets voorbij vliegt/kruipt/loopt. Televisie is overbodig.
- De mensen zijn erg blij om Felix weer terug te zien, ze merken echter wel op dat hij dikker is geworden. Dit wordt gewoon hardop gezegd, zonder schaamte.
- Nog niemand heeft last van diarree of andere lichamelijke klachten. Houden zo.
- De cake is goed bevallen. Dankjewel Yvonne!
- Ons eerste Singalese liedje kennen we (Akuru me kine). De mensen vinden het prachtig als we dit tweestemmig zingen. De akkoorden zijn zo eenvoudig dat zelfs Bart dit lied op de gitaar kan spelen.
- Leuk weetje voor Tine en Maartje: ook Lieke zat vast in de badkamer van Shanta. Ze hoefde echter niet over de rand te klimmen, want er waren genoeg mensen om te helpen.
- De Witte Monnik (Davemitta) is trouwens echt de Nico van Sri Lanka!!!
- Hier in Sri Lanka is het genoeg als je weet waar het stuur zit en de toeter om je rijbewijs te halen!! :P

Tot zover onze belevenissen, maar…
Blijf onze site in de gaten houden, want in het volgende bericht kunt u meer lezen over:
- het strandfeest waar we de 25e verjaardag van Felix uitbundig zullen vieren
- onze eerste ervaringen met het Sri Lankaanse onderwijs en de eerste lessen die we geven
- onze intrek in het huis in Sandarawalla
- en nog vele andere avonturen!

Tot de volgende keer!

Groetjes,
Marshaliekebart (oja, en Felix ;))

• 07 Juli 2007 - 10:56

Charlotte:

Marsha! Waarom zie ik geen gele koffer met pootjes en een hoedje op die bagage-foto? :O * Shock * Je hebt toch niet de rode van je ouders meegenomen he?!

Verder klinkt 't goed allemaal! En met een Nico-figuur in de buurt kan er eigenlijk al niks meer fout gaan :) Have fun!

Groetjes, Charlotte

ps.Zeer spectaculaire baywatch-achtige foto!

• 07 Juli 2007 - 10:57

Mars:

ja sorry die waren er in nederland met dat zeikweer al afgeregend ;)

• 07 Juli 2007 - 11:01

Karla:

Ha Lieke en de rest,

We wensen jullie vanuit regenachtig Roermond heel veel succes met jullie project. Geniet ervan en sla je ervaringen op je harde schijf op: iets om nooit te vergeten.

Muzikale greetz,
    Karla en Gerard

• 07 Juli 2007 - 11:16

Luc:

Nou, ik lees het al, dat gaat helemaal goedkomen met jullie daar. En maar 1 kakkerlak, dat valt toch best mee.
    Heel veel succes met alles en veel groetjes vanuit een nu droog Heitse (ik ga wel lekker de Zuid-Franse zon opzoeken hoor). Zolang ik nog thuis ben, blijf ik jullie avonturen volgen.

groetjes
    1,2,3......Lúc!

• 07 Juli 2007 - 11:52

Mama Wilmy:

He allemaal,

Klinkt geweldig en ziet er heel goed uit.
    Geniet er van,
    Mama/wilmy

• 07 Juli 2007 - 11:53

Riekie:

Hè,hè... gelukkig....het eerste bericht van jullie kunnen we lezen.
    Ik was reuze benieuwd, maar ik hoor/lees het al.... het gaat prima, behalve die kakkerlak dan... brrrrr....Wat vliegt en kruipt er nog meer?
    By the way: wie is Shanta? Heeft felix hem al eerder ontmoet op een van zijn eerdere reisjes?
    Kus en gr. Riekie.
    Ik ben nu al nieuwsgierig naar het volgende bericht.

• 07 Juli 2007 - 12:02

Patrick:

Hallo Marsha, Lieke en Bart,

Het klinkt geweldig allemaal, als ik jullie eerste verslag al lees. Buiten het kakkerlakkenavontuur natuurlijk ;).

Ik ben heel erg benieuwd naar de volgende reisverslagen.
    Ik wens jullie dan ook heel veel plezier in Sri Lanka en hoop dat jullie nog een heleboel geweldige ervaringen opdoen.

Groetjes vanuit het - nu heel even een klein beetje zonnige - Landgraaf, Patrick

• 07 Juli 2007 - 15:51

Bart:

Hallo Bart, Lieke en Marscha!

Lieke en Marscha, pas een beetje op mijn kwartet-collega, we hebben 'm nog nodig!
    Verder: Veel plezier daar in 't Zuyden! (is 't daar trouwens geen winter of ligt t toch nog boven de evenaar?)
    Bart, koffie?

Bart (nee, andere Bart)

• 07 Juli 2007 - 15:54

Tine:

hey jonges!!
    Merci voor het bezorgen van de trompet, ik ben nu al benieuwd naar alle verhalen en foto's en filmkes (ik ben trouwens ook nog steeds zeer benieuwd naar onze eigen filmkes, he felix.)
    Succes ginder, ik probeer het vanuit overal een beetje zo goed mogelijk te volgen wat jullie allemaal doen, maar ik ben tot 12 augustus ofzo bijna niet thuis. Ik wens jullie echt het beste, en genieten en werken dat is boodschap.
    Dikke dikke kus aan shanta, lanka en de kleine baby,
    merci
    kus tine

• 07 Juli 2007 - 16:43

Sven Heijman:

Hoi allemaal,

Ja schit-te-rend! Mooie foto's ik neem aan dat er meer gemaakt zijn, maar voor de sfeerimpressie, schit-te-rend!
    Voor dat jullie écht helemaal gaan inburgeren daar bij de Srilankinies heb ik speciaal voor Bart (omdat hij als Brabander al aardig in aan het burgeren is in Limburg en de taal moet blijven trainen), Marsha (omdat ze Limburg en vooral Maastricht echt waardeerd, haar moeder van Tegelen is en zelf later graag in Limburg wil gaan wonen) en Lieke (om haar van het waanidee af te helpen dat ze fatsoenlijk ABN wil leren praten) een link naar de site van L1 geplaats, namelijk:

www.l1.nl

Hier kun je al het limburgse nieuws op de voet in Sri Lank blijven volgen.
    Ennnnnnnn, je kunt natuurlijk altijd tijdens het lezen van al je email en de berichten op de site marshaliekebart.waarbenjij.nu de online radio van l1 opzetten. Geweldig toch. Even dus naar de site www.l1.nl en naar beneden scrollen. Rechts staat dan de webradio :) Effe klinken dus! ;)

Voor de rest wil ik Bart nog even erop wijzen dat hij in zijn mailbox de akkoorden van de Raegenjas van JBB en het bijbehorende mp3-tje binnen de korste keren zal ontvangen.
    Ja Bart zelfs jij kunt dit op gitaar spelen. De akkoorden zijn G, Em, C en D.
    Details in de mail :)

Groetjes, en nog heel veel plezier!

Svennie

• 07 Juli 2007 - 16:53

Eefje:

Hee lieke en de rest!

Zo te lezen gaat het jullie prima af daar in het warme Sri Lanka! Mooi zo! Ik ben heel benieuwd naar de volgende verhalen!

Geniet ervan!
    xxx

• 08 Juli 2007 - 07:20

Maria:

Leuk! Foto's en verslag geven jullie eerste impressies goed weer.
    Bij het kakkerlakverhaal kwam mijn eigen trauma ook weer boven... ze zijn zo groooooooot!
    Maria

• 08 Juli 2007 - 09:26

Yvonne:

Hey marsha, lieke, bart en felix

Ontzettend fijn om te lezen dat het allemaal goed gaat daar, de reis en de kennismaking met jullie enige echte eigen Sri Lankaanse Nico :)Volgende x als je een kakkerlak weg wil hebben: gewoon ff deodorant er op spuiten of gewoon idd wegwerken haha

Ik ben blij dat de cake goed bevallen is maar dat had ik al in een sms teruggestuurd naar Bart he ;)
    (Als er ook een bezorgd moet worden bij de terugreis dan hoor ik t wel he ;) )

Ik wens jullie in ieder geval heel veel plezier en succes daar. Wordt niet al te bruin want daar kan ik dan straks niet meer tegen op hahaha (H). Ik kijk nu al uit naar het volgende verhaal.

liefs xxx Yvonne

• 08 Juli 2007 - 09:30

Nikki:

Hello!

zo lang het nog geen slang is komt het goed! Heel veel plezier en succes!

xxxxxxxxxxxxx

• 08 Juli 2007 - 09:46

Annelijn:

Hey Lieke, Marsha en Bart. Leuk, leuk, leuk die verhalen, tof om te lezen hoe jullie het daar allemaal meemaken. Nog heel veel plezier, geniet ervan! x Annelijn

• 08 Juli 2007 - 14:28

Liesbeth:

ow, wat super om jullie verhaal te lezen. Fijn dat alles zo goed is verlopen tot nu toe. Bedankt ook voor de mooie beschrijving van lieke's spastische bewegingen, probeer me dr n voorstelling van te maken:p lukt vrij aardig;)

fijn feest trouwens. neet te zaat en neet te laat he;)

dieke knoevel

• 08 Juli 2007 - 16:55

Mirjam:

Hey allemaal!

Het lijkt me echt super daar!! Aan de verhalen en foto's te zien hebben jullie het er ook goed naar je zin. Marsha en Lieke, pas goed op mijn 'coffee-boy' ;), en heel veel plezier en succes de eerste lesweek!

groetjes Mirjam

• 09 Juli 2007 - 09:21

Fons:

Hoi allemaal,

Leren jullie de Sir Lankezen ook Limburgse liedjes ?

Veel plezier en een muzikaal verblijf daar.

Fons

• 09 Juli 2007 - 11:03

Sander En Eva:

heeejlah
    veel plezier de komende tijd, het is hier echt vreselijk weer, dus jullie hebben het goede jaar uitgekozen!!
    doe jullie best en hou felix in de gaten
    Groetjes
    sander en eva

• 09 Juli 2007 - 21:01

Maartje:

Ayubowan!

Het klinkt allemaal zóoo herkenbaar, super! Het doet me echt denken aan vorig jaar, jullie verhalen en foto's...
    Ik hoop dat er nog meer komt; ik vind het volgens mij net zo spannend als jullie daar!

Beestjes, en ja ook slangen, zullen jullie zeker nog véel meer tegen gaan komen (Lieke, niet om je bang te maken he ;-))..allemaal beestjes...
    en ook allemaal lieve mensen. Laat jullie iig niet het hoofd op hol brengen, daar is de tijd te kort voor. Jullie gaan zeker nog heel veel meemaken, veel ervaring en levenslange herinneringen opdoen!!

Veel succes met alles, doe Shanta en Lanka ook de groetjes van mij, and..

...keep your head cool in the burning sun!!

liefs Maartje

• 10 Juli 2007 - 11:19

Miriam Stuijts:

Wat een fijne ervaring! En wat een mooi strand.... Ik hoop dat jullie een fantastische tijd tegemoet gaan; veel plezier en mooie leerervaringen. Denken jullie ook nog een beetje aan datgene wat jullie geleerd hebben in de pedagogieklessen??? Bij eventuele conflictjes onderling: ik-boodschappen gebruiken!!!!
    Miriam

• 10 Juli 2007 - 14:44

Anke:

Hee!!

En bevalt het nog steeds na de eerste week? Zijn jullie inmiddels hard aan het werk of is het nog steeds lui-lekker-land daarginds?

Liefs Anke

P.s. lieke, wel heeeel veel mooie foto's maken van de omgeving hè!

• 10 Juli 2007 - 15:35

groetjes xus Inge

• 11 Juli 2007 - 11:35

Fam. Verbeek:

Hallo Bart, Marscha en lieke
    Fijn om te horen dat jullie goed aangekomen zijn.
    Heel veel succes, en groetjes van Toon, Marie-louise, Teun en Job Verbeek en natuurlijk van oma en Annie.

• 11 Juli 2007 - 15:39

Ome Wim Verbeek:

Dag Marcha Lieke en Bart hoe is het met jullie? Ik heb al veel gelezen op jullie site. nl. dat jullie goed zijn aangekomen {hoeveel kilo al} De cake was ook al bevallen ? vraagje zijn er nu allemaal kleine cakejes? grapje maar nu weet je zeker Bart dat het echt jou ome Wim is.Wij wensen jullie alle drie veel succes en leerplezier groetjes Wim Annemarij Jolanda Carla en Willemien

• 11 Juli 2007 - 20:29

Marc:

Hey vakantievierders....Grapje
    Fijn dat jullie in goede volgorde aangekomen zijn. De dependance gonsde nog wat na, na jullie vertrek. Foto's geven helder beeld van de te ontwikkelen competenties, ha!
    Fijne tijd!~
    Marc

• 12 Juli 2007 - 09:12

Oma Matton:

Ik heb je site bekeken. Het ziet er heel leuk uit. Ik wens jou en de anderen heel veel succes en ik hoop dat jullie een leuke tijd beleven.

Groetjes Oma Overkant